Follow Dashboard
Tokens?

Credits Section;

Skin by; OhhAeen
Blog owner; FARRA NORDIN
Another credits.

TITLE; hari pertama di WAD 3D , pengiraan formula susu dan PROM
Rabu, Mac 16, 2011 | 7:10 PTG | 0 comments
Hari neh hari pertama aku masuk Wad 3D : Neonatal Ward . sepatutnya semalam lah hari pertama aku kat wad tu tapi disebabkan oleh food poisoning aku malam sebelumnya aku terpaksa la MC =="

aku suka masuk wad tu sebab tak lah sibuk mana and yg penting hari neh aku dapat Achhievement 2 utk Feeding Baby . heheh , pagi tadi aku feed baby and ptg tadi pun aku feed baby . sangat seronok walaupun lenguh tangan sebab kena ampu baby yg beratnya 3kg =="

staff kat situ pun best jugak , Sister pun baik sangat . semoga semua baik2 jela sampai Jumaat neh . and disebabkan demam aku masih ada and aku still pening2 kat wad and headache , abah akan amik aku kat sini Jumaat ini utk balik Ipoh cuti Sem Jumaat neh ! hoyeaaaa !

oh , tadi aku belajar cara nak kira formula susu , so aku macam teringin nak kongsi kat sini .

Berat Bayi(kg) X Usia Bayi (hari) / 8 = ???

Newborn : 60ml
Day 1 : 60ml
Day 2 : 80ml
Day 3 : 100ml
Day 4 : 120ml
Day 5 : 150ml


Single : 10% ,
Double : 20% ,
Triple : 30%


Contoh :
2.9kg X Day 4 X Triple
= 2.9kg X 120 / 8 = 43.5
= 43.5 X 30% = 13.05
= 13.05 + 43.5
= 56.55 ml


Faham tak ? hahha , tape lah kalau korang ada anak and korang sekarang neh penuntut kejururawatan , penting taw utk tahu semua neh . and sekarang neh aku tgh buat assignment .

PROM : Prolonged Rupture of Membrane

oke till meet again .


Old things | New things