Follow Dashboard
Tokens?

Credits Section;

Skin by; OhhAeen
Blog owner; FARRA NORDIN
Another credits.

TITLE; entry 705 : wad malam yg aktif penuh padat melimpah kronik konflik dan kematian
Khamis, Jun 09, 2011 | 4:52 PTG | 2 comments

Assalamualaikum :)

: Masih ingat kisah aku kerja malam selama tiga hari ?

Aku nak kata aku neh penakut , ye memang aku neh penakut . tapi bukan takut apa . cuma takut dengan suasana kecemasan yg memerlukan kerja dilakukan dgn cepat dan kadar segera .

Malam semalam hari kedua aku kerja malam , dan wad aktif semalam . As usual la , masuk kerja pukul 9.00malam lepas tu tunggu staff nurse incharge petang utk pass report pada staff malam la kan , tapi semalam utk pertama kali nya aku tak amik report langsung , sebab wad tu dah sediakala busy , bila ada student dalam wad so kami kena la tolong staff nurse and bg chance utk dyowg pass over report .

Malam semalam je ada 26 pesakit termasuk la yg admit pukul 5.00am . semalam ada dua kematian , dan sekali lagi pangkat student yg ada pada aku & partner kena la tolong mandikan mayat . kematian yg pertama pukul 12.00am . Pesakit tu masa aku pegang tangan dia pun mmg dah sejuk sangat , nak baca SPO2 dy pun tak dapat , BP drop . siap pakai oksigen high flow mask . tapi kalau dah ajal kita memang tak boleh buat apa kan .

then dalam pukul 4.00am , dua patient dalam HDU kritikal . aku yg tengah buat observation kena panggil buat ECG stat(sertamerta) . Kelam kelibut aku berlari , tangan dah bergetar . huu , kan dah kata aku neh takut dalam keadaan kecemasan neh ==" , tapi Alhamdulillah la aku boleh buat :) patient neh nasib baik lah masih boleh bertahan , tapi dah on ventilator laa .

Sorang lagi patient meninggal jam 4.30am , aku tak sempat nak attend pun patient neh , tapi staff nurse cakap dari patient yg pertama meninggal tu dy hampir colapse dah . So atas pangkat student sekali lagi la dalam sehari tu mandikan mayat , nasib baik anak pesakit tu tolong kalau harapkan kederat aku & partner memang tak bergerak la bdan pesakit tu .

Malam semalam kerja 10jam tanpa tidur oke , sempat nak duduk setengah jam . ya Allah penat gila hanya Tuhan jela yang tahu . nak berjalan pun kalau boleh nak seret kaki je . fuuu ~

Malam neh wad pasif , mintak lah tak sibuk macam semalam . 9.00pm - 7.00am cepat lah masa berlalu !

p/s : Malam neh malam last dan boleh la saya balik ke IPOH !!!



Old things | New things